While we might have heard a lot about the different scenarios surrounding the various concepts of the House of Coexistence project of Mazsihisz, no one has ever seen a final plan. That is why Figyelő sought to have sight of the public contracts officially from Mazsihisz. However, we obtained the documentation only after we had filed a lawsuit against the organisation, and even then, received only a part of them. Meanwhile it has turned out that while the project in 2014 was estimated to cost HUF 2.7 billion of state support, currently it has received almost HUF 3.2 billion. In addition, Mazsihisz could only account for spending HUF 1.2 billion.

After the release of our article the Israeli embassy in Budapest accused us of anti-Semitism simply because we highlighted the potential mismanagement of publicly supported projects involving a Jewish organisation. Mazsihisz responded in a same vein to our factually informed and objective article.

The Figyelő editorial staff was surprised to read the statement of the Israeli Ambassador about our newspaper. We feel that this is an unwarranted intervention in the editing practices of a Hungarian weekly. As we indicated previously, this form of diplomatic pressure calls into question the integrity of the Hungarian press and constitutes a violation of the freedom of the press and of Hungarian sovereignty.

Figyelő also refutes the offensive and censorious statement of the Federation of Mazsihisz. This statement suggests that the exposure of the financial dealings of a Hungarian Jewish institution constitutes anti-Semitism.

Figyelő is committed to the highest journalistic standards. Its editorial staff is committed to meticulously seek out and communicate the facts. Our editorial team is indifferent to the religious or ethnic affiliations of the people or institutions held to account in our articles.

In passing, we would also like to draw attention to the fact that in February this year, the front page of the Hungarian liberal weekly Magyar Narancs featured a picture of Rabbi Slomó Köves, leader of another Hungarian Jewish religious community (EMIH). On this front page the rabbi could be seen over the title “Köves Slomó’s billions from the state” (Köves Slomó állami milliárdjai, in Hungarian), suggesting that the rabbi and not the community he leads received billions of forints from the Hungarian government. In addition to this slander, a disturbing and tendentious subtitle, “Business and Judaism” (Üzlet és zsidóság), could be seen on the front page.

# The front page of Magyar Narancs with the subchapter "Business and Judaism"

Unlike the personalised attack carried by Magyar Narancs, Figyelő portrayed András Heisler as the secular leader of Mazsihisz. Our front page specifically focused on Mazsihisz as an organisation. Our title and subchapter were “Troubles around settlement of accounts” (El számolási nehézségek) and the “House of Coexistence: a project by Heisler” (Együttélés háza: a Heisler-projekt).

Given the sensitivity expressed by the Israeli ambassador and Mazsihisz towards the front page of our newspaper, we are surprised by their silence and apparent indifference to the provocative message communicated by the front page of Magyar Narancs. We look forward to finding out their views about Magyar Narancs’ scandalous front page.


Loading Conversation

RELATED POSTS
The news that made headlines

The Brief History of the Week

Geschrieben von BT

Presenting in one concise package the week’s most important and fascinating national stories,…

ComiX Coffee in District V

Inmates running the asylum?

Geschrieben von Attila Leitner

Briton Ben Innes became the very definition of cool on Tuesday. In case you missed this, the…

Protests, no apologies as government-teachers dispute widens

Fight of the roundtables

Geschrieben von BT

The civil public education platform representing the teachers’ movement, which calls itself an…